tirsdag den 3. november 2009

Flyvertur og fåreshow - af Bo

Vi er tilbage på sporet. Max vandt i UNO. Solen skinner. Vi er på en TOP 10 campingplads med alt, hvad der bimler og bamler. Vi har fået steaks og rødvin til aften. Lykken står den kække bi …

Vi er nået til Taupo, som er byen ved den store sø af samme navn, Lake Taupo. De virker ikke voldsomt opfindsomme her. Vi landede her omkring kl. 16.00, men 2 sovende drenge. Vi startede også dagen kl. 06.45 med en badetur (kun mig) i Lake Tarawera efter en overnatning i det fri på en rigtig lækker plet i et luksuriøst boligområde, hvor der var camping forbudt. Vi ankom sent og fandt en fed legeplads, så vi kunne ikke stå for fristelse og gemte camperen godt af vejen under nogle store træer. Det var et super idyllisk sted. OK, vandet VAR koldt.

Vi var tidligt oppe for at nå Lady Knox! Det er en gejser ca. 30 km syd for Rotorua, som via sædevand bestilles til forestilling kl. 10.15 hver formiddag. Vi nåede frem i tide og så gejseren i udbrud. Jeg har set de største gejsere i Island i udbrud, og jeg må indrømme at dette i sammenligning var lidt af en skuffelse. Efterfølgende var der en 3 km vandretur i et termisk ”wonderland”, som faktisk var en ganske fin oplevelse. Solen bagte og drengene stegte. Vi begyndte at løse gåder, og så glemte vi tiden (og solen) – og den lange gåtur. Men det lugtede jo også lidt af prut, og det var specielt ved at tage magten fra Max, som er lidt mere følsom med den slags. Simon rører det ikke. Han spæder gerne selv til med en prut :)




Fra turistområdet ved Lady Knox insisterede jeg på, at vi spiste frokost et andet sted, så vi kørte ca. 15 m minutter inden vi (lidt detroniserede) spiste frokost ved et andet og væsentlig mindre termisk område. Det var så det sidste jeg bestemte den dag :). Efter frokosten skulle vi have fundet næste destination, og lad mig nøjes med at sige, at der var flertal for en campingplads – og gerne TOP 10. Så det vil i Taupo – and here we are. På vejen hertil shoppede Sus, mens drengene – i bevidstløs tilstand – og jeg tankede camperen. Det gælder om at udnytte tiden … Her til aften har vi været i pølen, legepladsen, hoppepuderne, lavet lektier, spillet Uno og spist lækkert mad. Det er da hygge.

I går havde vi også en rigtig fed og en sjov dag. Min cykeltur havde bibragt mig en del lokalkendskab i Rotorua centrum. Så vi forlod vores campingplads (”Cosy cottage”) kl. ca. 09.00 og ”checkede ind” på havnefronten 10 minutter senere. Her indtog vi vores morgenmad sammen, og drengene legede på deres nye løbehjul på den nærliggende KÆMPE legeplads. Sus forsvandt efter morgenmaden et kvarters tid og kom tilbage med 4 billetter til en vandflyver, som skulle bringe os op til vulkanen Mt. Tarawera med udsigt direkte ned i krateret. Fantastisk oplevelse. Vi har nogle fede billeder af eventen. Drengene var (selvfølgelig) passende uimponerede, og for Max var den største oplevelse nok headsættet i flyveren, som var tiltænkt pilotens informationer, men som mere blev brugt til Maxs forsøg for at give flyvekommandoer på engelsk. Det var faktisk ret sjov. Sus var lettere presset over lufthullerne, som indimellem sendte os op i taget af den lille flyver, som lige nøjagtigt kunne have os 6 passagerer med (os + 2 ældre australier). Alt imens sad Simon fuldstændig afslappet i skødet på mig og nød flyveturen, som om vi havde kørt en lille tur i vores bil. Vi landede sikkert igen på Rotorua Lake, og den friske luft var godt nyt for Sus. Reelt tror jeg ikke rigtig, at drengene forstod pointen med den lille oplevelse i en vandflyver, men for Sus og jeg var et en super fed oplevelse – trods lidt ”air sickness”.




Eftermiddagen valgte vi at tilbringe på en fårefarm, hvor de havde et stor iscenesat show med får. SE – det var noget, som drengene forstod. Max var hel vild. Først blev vi lukket ind til en masse små lam. Dernæst hilste vi på fårehundene, som var tossede med at blive kælet. Så var der efterfølgende sceneshow med ca. 20 forskellige fårearter. Og der var en fåreklipning midt på scenen. Efter sceneshowet demonstrerede de hundenes evner til at inddrive får udenfor med relativ få ord, fagter og fløjter. Det var ret imponerende. Se mor og far - dét var jo en fed oplevelse! Vi har nogle ret sjove billeder, som jeg har plukket lidt i herunder med præmiefåret i midten, og så Waserne i periferien – vi morede os meget med mine solbriller :)