torsdag den 3. december 2009

Jul i NZ

Er det Jul nu?? Ja, for os er dét et rigtig godt spørgsmål. Der står 1. december i kalenderen, men her i New Zealand er der ikke mange tegn på, at der kun er 24 dage til jul.

New Zealænderne / Kiwierne syntes ikke at gå ret meget op i julen. Går man en tur i byen, bliver man ikke just mindet om, at det er december måned, som vi kender det i Danmark (hjemme har alle butikker jo pyntet op allerede i slutningen af oktober). Hvis vi er heldige, så ser vi engang imellem et par plastik juletræer i butiksvinduerne i boghandlerne. Men det er alt.

Vi var forleden en tur i et stort ”warehouse”, som Bo skrev om, og godt nok kunne man få lidt julesager. Drengene var ellevilde da de opdagede, at her endelig var lidt tegn på, at det var jul. De ville derfor gerne have en chokoladejulekalender. Det gik vi så i gang med at lede efter og til vores store overraskelse så havde de også nogle. MEN de var med biler på og SLET IKKE spor julet. Det var der ikke meget sjovt ved, så jeg (Sus) sagde til drengene, at de i stedet kunne købe en lille plastik julemand og så hænge den op i autocamperen sammen med deres tykke vandresokker, og så se, om de måske ikke var heldige, at få besøg af julemanden. Og guess what?? I morges havde julemanden lagt to stykker slik i hver deres sok. Simon var benovet over, at julemanden havde bevæget sig HELT til New Zealand, når han nu bor på Grønland (det har han jo selv set i bamses julerejse)! Max har luret, at hans mor nok har været på spil, for julemanden kommer jo ikke helt til New Zealand eller Thailand, når de nu ikke holder jul.

Så jo vi juler en meget lille smule. Drengene har fået at vide, at vi ikke holder jul i år, da man ikke gør det i denne del af verden. Men selvfølgelig skal de nok få lidt gaver, når vi kommer hjem til Danmark! Både Simon og Max synes at have accepteret det og stiller ikke mange spørgsmål. Jeg har sjældent set mine børn blive SÅ glade for SÅ lidt chokolade. Så konklusionen er måske, at det for alle er sundt at skrue forventningerne lidt ned engang imellem.

Men hvis jeg her til sidst skal være jer læsere helt ærlig, så er jeg nok den, som har det sværest ved ikke at holde jul. Jeg savner december måned med kalenderlys, adventskransen, julepynten og alle de tilhørende skønne traditioner. Men jeg har selv valgt det og nej; heller ikke jeg kan få det hele :).